BlogGalleryCasemodZoekenContactOver ons

Review: Ratchet & Clank: Tools of Destruction (PS3)

Review: Ratchet & Clank:

Tools of Destruction (PS3)

“Je start met een kleine proppenschieter en bouwt die gaande het spel uit tot een plasma mitrialleur met napalm bijwerking”

Introductie

Als je een auto gaat kopen ben je soms weken tot maanden aan het zoeken naar een bepaalde auto. Je staat voor een aantal keuzes. Welk merk wil ik? Welke uitvoering? Benzine of diesel. Of toch LPG? Wil ik een elektrische hulpmotor? Hoeveel pk's? En als je dat alles hebt gehad ben je aangekomen bij de optie's! En natuurlijk wil je meer en betere optie's dan je buurman. Ik vind het fantastisch als mijn collega vol trots vertelt dat hij airco heeft en ik uit kan leggen hoe mijn climate control, alarm en regensensor werken. Je auto voorzien van upgrates vind ik fantastisch. Dit vind ik ook bij games. Bij Red Alert was ik meer bezig met ontdekken welke upgrades ergehaald kunnen worden dan een versterkte basis en goede verdedeging aan te leggen. Er is toch niets leukers als je bij Warcraft 3 aankomt met een klein legertje "footman" en je tegenstander met een gelijk aantal "grunts" en deze komt er achter dat zijn bijltjes van Surinaams waaibomenhout echt niet op kunnen tegen jouw Mithral armor en met diamanten ingelegde zwaarden van hoogwaardig 365-karaats titanium?

Algemeen & Gameplay

Bij Ratchet Clank: Tools of Destruction draait het allemaal om upgrades. Je start met een kleine proppenschieter en bouwt die gaande het spel uit tot een plasma mitrailleur met napalm bijwerking. Fantastisch! En dat is één gun, totaal zijn er zo'n 15 wapens te halen (en te upgraden) waar mee je heel wat tegenstanders aan pulp kan schieten. Dit werkt via een 3rd person perspectief (dat ook stilstaand naar een 1st person kan) met auto-lock. Je wapens mikken dus automatisch op de vijand. Gaande het spel zijn er verschillende ingame minigames en puzzels te doen die een aangename afwisseling zijn tussen het rennen en schieten. Deze minigames sluiten aan bij het verhaal en maken vaak gebruik van de motion-control van de DualShock controller.

Plus/minpunten

+ Upgraden van wapens

+ Humor van Ratchet, Clank en vooral Cronk

+ Imago van Ratchet (wat Mario is voor Nintendo is Ratchet voor de Playstation)

- De game had nog wel langer gemogen. En begrijp me niet verkeerd, de game is al heel uitgebreid en biedt voor geruime tijd speel plezier. Alleen ben ik verwend en wil alleen maar meer Ratchet Clank! Over het (mini)vervolg Ratchet Clank: Quest for Booty zal ik een andere keer schrijven.

- Deze game mist echt een coöp-multiplayer optie. En niet halfbakken splitscreen, maar gewoon met een vriend ieder thuis achter zijn Playstation 3 de hele campaign doorlopen! Of gewoon een vette deathmatch met opgevoerde proppenschieters!

Conclusie

Ben je voor even klaar met die fatsige loodgieter die zijn vriendinnetje steeds laat ontvoeren door een opgeblazen gothic schildpad en biedt de blauwe egel op rode gymschoenen al jaren niet wat hij zou moeten bieden, dan is Ratchet Clank: Tools of Destruction een fantastisch alternatief. Ik zal niet zeggen dat hij beter of slechter is dan Mario's reeks, want dat is een heel ander segment spellen, maar Ratchet Clank: Tools of Destruction is gruwelijk goed! 3D Platform en upgradeable guns is gamers heaven! Nog geen Playstation 3? Ga je schamen, niet twijfelen en gewoon kopen die hap. Samen met deze fantastische game!

Geschreven door: Thijs Conijn (Skunk)

Related Entries:
TeeCee Nieuws: PS3
TeeCee Nieuws: PSP
Sonic Unleashed deze week losgelaten
Nintendo Artstyle
(11) Permalink

Front Mission DS review

Front Mission DS review

fm1

Het is het jaar 2090, het jaar dat Japan en Amerika strijden om Huffman Island. Huffman Island het eiland dat is onstaan in 1995 bij de kust van Mexico dor vulkanische activiteiten. Het eiland word toegeigend door Amerika ( USN ). Maar toendertijd woonde op het eiland de vriendin van Roid Clive, een soldaat van het Japanse leger ( OCU ), Roid werd er op uit gestuurd om een illegale missie te ondernemen met zijn squad. Ze moesten een fabriek van de USN bespioneren. Maar daar aangekomen moet Roid met zijn eigen ogen de afslachting van zijn vriendin aanschouwen. En dat niet alleen de leider van een squad van de USN blaast die fabriek op en schuift de schuld in de schoenen van Roid. Waardoor de spanningen hoog oplopen tussen OCU en USN. In de geschiedenisboeken word er nog steeds gesproken over het "Larcus" incident en sinds dien is het nooit meer goedgekomen tussen USN en OCU. Roid word daarna gedegradeerdt, en word in een squad geplaats de canyon crows en algaande leert hij meer over wat en wie er achter de moord op zijn vriendin zat, en het "Larcus" incident.

Front Mission de game die bijna niemand had mogen kennen.

Hmm wat, hoor ik dacht goed, zie ik je denken. Deze game is voor het eerst uitgekomen in 1995 in Japan op de SNES. Maar was enkele jaartjes later alweer illegaal op het net te vinden in het engles vertaald door fans. Ik kwam er voor het eerst mee in aanraking in 1998, en was er helemaal verslaafd aan. Ik was al langer op de tour van RPG's en bleef een beetje hangen bij de Square Enix games ( toenmalig Squaresoft ). Ik speelde die tijd Sword of Mana, Final Fantasy, Chrono Trigger etc. MAar bleef hangen bij Front mission omdat het zo'n intrigerend verhaal heeft en zo lekker wegspeelt, en ook erg pittig is.

Front Mission serie:

Dit is trouwens niet de eerste Front Mission die is uitgebracht, je hebt er veel verschillende uitgaves van, niet zo veel als de finalfantsy reeks, maar komt aardig in de buurt. Front Mission 3 is trouwens de enige die in Europa is uitgebracht, FM 1st/DS, FM 3, FM 4, Fm online zijn de enige games die in amerika zijn uitgebracht.

Front Mission Snes : speelt zich af op Huffmann Island in 2090

Front Mission 1st PS1/ DS: dezelfde tijd als Front mission alleen kan je nu ook spelen als soldaat van de USN.

Front Mission 2 PS1 : speelt zich af in 2102 in Bangladesh

Front Mission 3 PS1 : speelt zich af in 2112 in Japan, waarnaar je later de hele wereld overgaat.

Front Mission 4 PS2 : speelt zich af in 2096 in Europa

Front Mission 5 PS2 : speelt zich af in 2070 op Huffman Island

Front Mission 2089 (mobiele telefoons) : Een game die zich afspeelt een jaar voor het Larcus incident

Front Mission 2089 Border of madness DS : een port van bovengenoemde game

Overige FM spellen:

Front mission Gun Hazard SNES : een sidescrolling shooter

Front Mission Alternative PS1 : Speel je als een manager van een squad wanzers

Front Mission Online Xbox/PC : Een online game die zich afspeelt tijdens de tweede Huffman oorlog

Gameplay

De speelwijze van FM is turn-based, dat betekend dat je net als met schaken om de beurt zetten zet. Daarbij heb je verschillende soort Mecha's, ook wel wanzers genoemd in de game wat afgeleid is van het duitse woord wanderpanzer wat betekend lopende tank.

Related Entries:
Nieuwe FF Crystal Chronicles Crystal Bearers trailer
Ninjatown review
Nintendo maakt lijst games bekend tot Q1 2009
TeeCee Nieuws: DS
(2) Permalink

Ninjatown review

Ninjatown review

"Zo simpel als Ninjatown oogt zo hardcore is de game."

Ninjatown, ik hoor velen van jullie al denken,wtf. En ik dacht precies hetzelfde toen ik screenshots van de game voor het eerst zag. Het zag er zo kiddy uit, en niet dat het voor mij een probleem is normaal. Maar had gelijk mijn oordeel klaar staan. Had ik dit nu maar niet gedaan. Want toen ik mijzelf er toch overheen zette bleek dat dit toch een van de beste ds games is die ik heb gezien Alleen maar om het feit dat simpele games toch heel goed uit kunnen pakken.

nin2

Bescherm de koekjes Jeroen-san!

De wereld van ninjatown heeft al lang in vrede geleefd. En de ninja's waren altijd trotse bezitters van hun geheime ninja koekjes recept. Totdat er een invasie van demonen ninjatown binnenviel. En sindsdien is het de taak aan de burgermeester van ninjatown en zijn ninja's om de demonen buiten de stad te houden en het belangrijkste nog : Er voor te zorgen dat het koekjesrecept niet in de verkeerde handen valt, anders lopen de ninjas hun inkomsten mis.

nin1

Houd de demonen tegen Jeroen-san!

Het spel speelt zich af op een plat veld, waarbij demonen van punt A naar punt B moeten komen. En natuurlijk aan jou de taak schoon om dit tegen te gaan. Daarbij kan je gebruik maken van zwakke maar snelle ninja's ( Wee ninja's ) die heel erg effectief zijn tegen snelle vijanden die langzame ninja's moeilijker vinden te pakken. Maar sterke ninja's zijn weer minder lang bezig met het neerrammen van demonen. Dan heb je ook nog ninja's die op lange afstanden vijanden kunnen vertragen of neer kunnen halen. De ninja's kan je neit alle kanten opsturen als in Red Alert bijvoorbeeld, maar die bewegen in de omtrek van hun huisje, dus door tactisch de huisjes van de ninja's te plaatsen kan je de demonen tegenhouden.

Harder, better, faster, stronger!

Naarmate je verder komt in het spel des te sterker en sneller vijanden worden, maar ook komen ze met meer getallen. En toch zal je maar met beperkte financiele middelen je rijk overeind moeten houden. Dus kan je gebouwen bouwen die je ninja's meer kracht, reikwijdte of snelheid geven. Ook kan je daarnaast de huizen van je ninja's upgraden om nog betere ninja's te krijgen. Dit geeft al snel een strategisch voordeel, helemaal als je Sniper ninja's een reikwijdte hebben van het halve speelveld.

nin4

Blaas Jeroen-san blaas...

Bij ninjatown kan je niet alleen verwachten dat al je ninja's het wel even voor jou oplossen. Er word immers van de gebruiker ook nog een boel interactie verwacht. Als de druk te hoog word, kan je speciale aanvallen gebruiken om de demonen af te remmen. Dit kan door middel van ninja poep en ninja babies kan je de demonen stremmen. Die special items krijg je na elke keer als je weer een level uitspeelt. Ook kan je door middel van je krachten te gebruiken demonen terug blazen ( ja door in de microfoon te blazen ) of ninja's wakker schreeuwen, of een andere favoriet van me met een vergrootglas demonen verbranden. Dit is natuurlijk het beste als je bijvoorbeeld in de trein loopt te dssen, anders sta je toch voor paal als je tegen je ds zit te schreeuwen of er tegen aan zit te blazen.

nin3

Sensei's oordeel

Zo simpel als Ninjatown oogt zo hardcore is de game. Er zit een leuk, maar lichtelijk absurd maar humoristisch verhaal in. Waarbij er echt een drive is om verder in die game te komen. De graphics zien er goed uit, en de tussenfilmpjes zijn helemaal de bomb. Het spel zit vreselijk goed in elkaar en is goed uitgebalanceerd. Je bent er alleen vrij rap doorheen, maar dan kan je het nog altijd opnemen tegen je vrienden.

Related Entries:
TeeCee Nieuws: DS
Front Mission DS review
Casual gamer of Hardcore gamer?
(6) Permalink

Review: De Blob (wii)

Review: De Blob (wii)

“Vreselijk deze game! Je wilt gewoon doorgaan tot je het stadsdeel voor 100% hebt ingekleurd!”

Introductie

Begonnen als een afstudeerproject door studenten om de stad Utrecht beter uit de “verf” te laten komen. Toen kwam de uitgever THQ, die de rechten heeft gekocht van deze studenten en hier ontwikkelaar Blue Tongue mee verder heeft laten gegaan om er een spetterend kunstwerk van te maken. En dat is ze gelukt...

Algemeen

De Blob, een klodder gekleurde verf die de taak heeft om de Raydians te redden die door de verschrikkelijke INKT coöperatie zijn veranderd in Graydians. Je bestuurt de Blob en probeert alle gebouwen in te kleuren, Graydians te bevrijden en INKT agenten te verslaan door diverse missies. Een level valt te doen in een half uur, maar je wilt natuurlijk door gaan tot je alles 100% hebt geverfd. Dit is niet altijd even makkelijk, omdat je ook geen save-functie hebt tussendoor. Toch blijft de Blob een originele game die veel uitdaging geeft in de singleplayer campaign. Helemaal uitgespeeld? Dan kan je het in de (offline) multiplayer optie met 2 tot 4 vrienden nog eens dunnetjes en in competitieverband overdoen.

Plus/minpunten

+ Origineel concept

+ De drang om door te spelen tot je het level helemaal 100% hebt uitgespeeld

+ Leuke multiplayer optie

+ Leuke muziek, die ook nog eens geluid geeft op het moment dat je iets verft

- Geen tussendoor save-functie.

- Hoewel dit zelden voor zal komen, bestaat de mogelijkheid om vast te zitten tussen objecten en zal je al je vooruitgang op moeten geven om het level/stadsdeel opnieuw te beginnen. Dit is soms wat frustrerend.

Conclusie

De Blob is een fantastische game met leuke muziek, leuke kleuren en gewoon een super gameplay. Deze game zal niet ontbreken in mijn lijst van favoriete wii-games. Ook de speelduur is redelijk lang, wat de plezier dus niet zal drukken. In de meeste winkels is hij nu ook nog te halen voor een budgetprijs dus mijn advies: Direct halen en starten met verven! En mocht je de originele De Blob eens willen spelen, kijk dan even hier gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1144175 of binnenstad.hku.nl/

Geschreven door: Thijs Conijn (Skunk)

Related Entries:
Fatal Frame 4 komt naar Europa
World of Goo voor Wii in februari
TeeCee Nieuws: Wii
(13) Permalink

Review: Bioshock

Introductie

“Welcome to Rapture” flikkeren de neonlichten als je de onderwaterstad binnen wordt gebracht. Vlak na een vliegtuig crash in het jaar 1960 beland je in het water. Vlakbij een vuurtoren die de ingang verschaft voor de onderwaterstad Rapture. Deze stad gebouwt als utopie (een onbereikbaar ideaal) door Andrew Ryan, wordt overheerst door gemuteerde mensen, ook wel Splicers, en hergeprogrammeerde machines. Zodra je in deze stad komt is je hoofd doel om weer zo snel mogelijk uit deze stad te komen en dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Algemeen

Bioshock is een shooter die met veel reclame en commercie is uitgegeven op de PC, Xbox 360 en Playstation 3. Zelf ben ik deze game gaan spelen omdat ik op internet las dat Bioshock een fantastische game zou zijn. Natuurlijk wilde ik dit voor mezelf zeker weten. En dat heb ik geweten… Vanaf het moment dat je begint te spelen komt de sfeer van de jaren ’50 je tegemoet. In kleuren, radio’s en vooral geluid. Bioshock neemt je echt mee de wereld in van Rapture. Daar in die onderwaterstad wordt je aangevallen door gemuteerde monsters die allemaal op zoek zijn naar ADAM, een stof waarmee de oorspronkelijke bewoners zichzelf genetisch konden manipuleren. Tot je arsenaal heb je een lading wapens waarbij er ook gekozen kan worden voor verschillende soorten ammunitie en heb je de beschikking over Plasmids, waarmee je bijvoorbeeld telekinese kan toepassen op objecten (zoals de gravity-gun van Half-life 2), elektriciteit kunt afschieten en monsters in de war kunt laten raken.

Bioshock valt in het horror-genre. Dit staat garant voor talloze situaties waar je bijna met knikkende knieën voor je pc/console zit. De eerste keer dat ik Bioshock speelde, zat ik in een slecht verlichte keuken (te eigenwijs om even een lampje aan te doen), had mijn grote Sennheiser pc-160 SK-edition headset op hoog volume en probeerde mijn personage door de stad te loodsen. Een bliksemflits, een schaduw die beweegt op de wand, een gemene lach die om de hoek klinkt, een beveiligingsalarm dat afgaat en een klein meisje dat er totaal niet lief uit ziet en bewaakt wordt door een grote ‘machine’ hebben mij een aantal keer bijna van mijn stoel laten vallen van schrik. De laatste keer dat ik deze intense angst/spanning in dit genre heb meegemaakt is in Doom 3. En dat is toch al een heel tijdje geleden.

bioshock1

Bioshock

Plus/minpunten

+ Een fantastische, haast angstige sfeer in een ongelooflijke onderwaterwereld

+ Een ruim arsenaal aan wapentuig, ammunitie en genetisch gemanipuleerde krachten die voortkomen uit ADAM en EVE

+ RPG-elementen en de keuze om ‘the little sisters’ te redden of te harvesten…

- Soms wel heel erg eng.

Conclusie

Bioshock is een fantastische game met een vreselijk goed verhaal en een ongelooflijke sfeer. Dit is een game die je gewoon gespeeld moet hebben. Een game die in je stapel met klassiekers moet komen te staan. Hij moet in je glazen vitrine staan met een LED-spotje erop gericht. Gekkigheid natuurlijk, maar deze game is gewoon fantastisch. Als je van een beetje horror houdt, je houdt van single-player shooters met een goed (en in dit geval ijzersterk) verhaal en je wilt de game spelen waar iedereen het over heeft… ren dan nu naar de winkel voor het schijfje dat een onwerkelijke onderwaterwereld op je scherm kan toveren!

bioshock